Ορισμός Εξεταστικού κέντρου για την εξέταση των Αγγλικών των σχολείων της Μεσσηνίας έτους 2023

Για περισσότερες πληροφορίες ανοίξτε εδώ

Ενημέρωση σχετικά με συμπληρωματική προκήρυξη διαγωνισμού για την εισαγωγή στις Σχολές Αξιωματικών και Πυροσβεστών της Πυροσβεστικής

Ενημέρωση σχετικά με συμπληρωματική προκήρυξη διαγωνισμού για την εισαγωγή στις Σχολές Αξιωματικών και Πυροσβεστών της Πυροσβεστικής Ακαδημίας, με το σύστημα των εξετάσεων σε πανελλαδικό επίπεδο, το ακαδημαϊκό έτος 2023-2024, όσον αφορά τον αριθμό εισακτέων.

 

Περισσότερες πληροφορίες εδώ

Επίσκεψη του κ. Μανώλη Παπαγρηγοράκη στο 3ο ΓΕΛ Καλαμάτας

Τη Δευτέρα 20 Μαρτίου επισκέφτηκε το σχολείο μας προσκεκλημένος της ομάδας της «Μύρτιδος» ο εμπνευστής και δημιουργός της, καθηγητής Ορθοδοντικής του ΕΚΠΑ κ. Μανόλης Παπαγρηγοράκης. Ο καθηγητής που ανάπλασε το πρόσωπο της εντεκάχρονης Αθηναίας της περιόδου του Πελοποννησιακού Πολέμου μας εξήγησε αναλυτικά πώς έφτασε στην ιδέα της ανάπλασής της και την ακριβή διαδικασία, αλλά επίσης μας μίλησε για την συνεργασία των θετικών επιστημών με τις ανθρωπιστικές και επί τη ευκαιρία μας έδωσε πολύτιμες συμβουλές για θέματα επαγγελματικού προσανατολισμού, σπουδών και στάσης απέναντι στην ακαδημαϊκή μας καριέρα.

Ως προς την Μύρτιδα, το κρανίο της βρέθηκε σε έναν ομαδικό τάφο στον Κεραμεικό μαζί με άλλους εκατόν πενήντα σκελετούς. Όπως μας εξήγησε ο καθηγητής, όταν οι νεκροί από τον λοιμό που έπληξε την Αθήνα στην αρχή του Πελοποννησιακού πολέμου άρχισαν να πληθαίνουν επικίνδυνα και να απειλείται σοβαρά η δημόσια υγεία –μην ξεχνάμε, πέθανε το ένα τρίτο του αθηναϊκού πληθυσμού – έριχναν τις σορούς όπως όπως μέσα στον τάφο για να αποφύγουν την γενικευμένη μόλυνση χωρίς να ακολουθούν τα έθιμα της ταφής. Ο εντοπισμός του κρανίου του μικρού κοριτσιού πρόσφερε πολλά στην επιστήμη: Από τα οδοντικά κατάλοιπα που ανέλυσαν Έλληνες επιστήμονες με σύγχρονες εργαστηριακές μεθόδους DNAεντόπισαν το μικρόβιο της σαλμονέλας, το οποίο ήταν υπαίτιο για τον τυφοειδή πυρετό που αποδεκάτισε τον αθηναϊκό πληθυσμό και μαζί με αυτόν τον σπουδαίο ηγέτη Περικλή και συνέβαλε έτσι δραματικά στην ήττα της Αθήνας στον εικοσιεπτάχρονο πόλεμο με την Σπαρτιατική Συμμαχία (404 π.Χ.). Έτσι έλυσαν ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ιατρικής.

Όταν ρωτήσαμε τον κ. Παπαγρηγοράκη πώς επέλεξε την Μύρτιδα ανάμεσα σε τόσους σκελετούς, απάντησε με ιδιαίτερο ενθουσιασμό. Σώθηκαν, μας είπε, τα εξής τρία στοιχεία: Πρώτον, είχε διατηρηθεί το κρανίο της με την κάτω γνάθο, γεγονός σπάνιο. Δεύτερον, είχε πλήρη οδοντοστοιχία και τρίτον μαζί με τα μόνιμα δόντια είχε και μερικά της νεογιλής οδοντοφυΐας.

papagrigorakis2

Η διάδοση του επιτεύγματος αυτού επιτεύχθηκε μέσω συνεντεύξεων, τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών εκπομπών, σχολίων και άρθρων σε εφημερίδες και σκληρή δουλειά από τον ίδιο και την ομάδα του. Επιπλέον, η διάδοσή της οφείλεται και στην μουσειολογική προσέγγιση της Μύρτιδας - ηλικίας ίδιας με ένα παιδί του Δημοτικού - όπως επίσης το ότι είναι ένα ανώνυμο κορίτσι που έζησε μέσα στη μαγεία της αρχαίας Αθηναϊκής πόλης τον χρυσό αιώνα του Περικλέους και που, όταν την κοιτάμε, αντικρίζουμε τα μάτια ενός αθώου ανώνυμου παιδιού που κάθε μέρα κοιτούσε τον Παρθενώνα και όλα τα αριστουργήματα του αθηναϊκού μεγαλείου! Μάλιστα, όταν τέθηκε το ζήτημα της έκφρασης του προσώπου της κατά την ανάπλαση, επέλεξαν το ελαφρύ μειδίαμα, που δίνει ένα μήνυμα αισιοδοξίας, καθώς το νεαρό κορίτσι γεφυρώνει, με άρμα την επιστήμη, το παρελθόν με το μέλλον!

Γενικά, η Μύρτις έχει αποκτήσει μεγάλη αξία, καθώς «έγινε» νόμισμα - ασημένιο συλλεκτικό πεντάευρω από την Τράπεζα Ελλάδος - κυκλοφορεί από τα ΕΛΤΑ γραμματόσημό της και διδάσκεται μαζί με τα επιστημονικά αποτελέσματα για το Λοιμό των Αθηνών, στα βιβλία της Ιστορίας, για τους μαθητές της Α΄ Γυμνασίου της Αυστραλίας και Νέας Ζηλανδίας. Τέλος, σήμερα  η μικρή Αθηναία είναι πρέσβειρα του ΟΗΕ, ως «Φίλη της Χιλιετίας».

Τόσο για την Μύρτιδα όσο και για άλλες γυναικείες μορφές που βρέθηκαν – η πεντάχρονη Ηδύλη του 5ου π.Χ. αιώνα από τις Φερές της Μαγνησίας, η Αυγή, η Μεσολιθική γυναίκα του 7000 π.Χ. από το σπήλαιο της Θεόπετρας, στα Τρίκαλα Θεσσαλίας και η Αυρηλία που χρονολογείται στα τέλη του 4ου και αρχές 5ουμ.Χ αι. και βρέθηκε νότια του ιερού της Ίσιδας στην αρχαία Μεσσήνη – είναι απαραίτητη η συνεργασία πολλών επιστημονικών ειδικοτήτων: αρχαιολόγοι, ιατροί παθολόγοι, λοιμωξιολόγοι, γενετιστές, ακτινολόγοι, ορθοπαιδικοί και πολλοί άλλοι.

Πολύ ενδιαφέροντα βρήκαμε τα στοιχεία που μας αποκάλυψε για την Αυγή. Η γυναίκα αυτή χρονικά τοποθετείται στην περίοδο που ο άνθρωπος σταδιακά σταμάτησε να είναι κυνηγός και έγινε καλλιεργητής, οπότε δεν έβρισκε πλέον έτοιμη την τροφή του, αλλά την καλλιεργούσε. Έτσι απέκτησε μόνιμη κατοικία και πέρασε σε επόμενο στάδιο πολιτισμού. Η Αυγή, όπως συμπέρανε η ερευνητική ομάδα του κ. Παπαγρηγοράκη, μετά από ειδική ακτινολογική εξέταση, ήταν δεξιόχειρ, καθώς επίσης είχε ανατομικό πρόβλημα στο ισχίο και στην κεφαλή του μηριαίου οστού και από την κεφαλομετρική της ακτινογραφία διαπιστώθηκε ο βαθμός της αβιταμίνωσής της.

Έτσι, με αφορμή την συνεργασία των επιστημονικών ειδικοτήτων στο σημείο αυτό συζητήσαμε για τα σχέδιά μας, μιας και είμαστε προ της επιλογής επιστημονικού τομέα σπουδών και επαγγελματικού μέλλοντος και μας έδωσε πολύ χρήσιμες συμβουλές, όπως να μην απογοητευόμαστε, να τολμάμε να κάνουμε πράξη τα όνειρά μας, να γνωρίζουμε ότι, ακόμη κι αν δεν επιτύχουμε κάτι που σχεδιάζουμε με την πρώτη, πάντα θα υπάρχουν ευκαιρίες. Επίσης, μας παρότρυνε να βγούμε στο εξωτερικό είτε για συνέχιση των σπουδών μας είτε για επαγγελματικούς λόγους, για κάποιο διάστημα τουλάχιστον, για να διευρύνουμε τους ορίζοντές μας και να ξεφύγουμε από τα στενά όρια της πατρίδας μας.

Η ομιλία του ήταν πολύ ενδιαφέρουσα. Μάλιστα μέσα από όσα μας αποκάλυψε για την δική του ζωή, τις σπουδές του, τα σχέδιά του   συνειδητοποιήσαμε ότι είχαμε την τύχη να γνωρίσουμε έναν άνθρωπο δραστήριο, επικοινωνιακό, ενθουσιώδη, με ζωηρά ενδιαφέροντα για την επιστήμη, την ιατρική, την ιστορία, την αρχαιολογία, με ζωντανή και έμπρακτη αγάπη για το παρελθόν αλλά και το μέλλον της χώρας μας, που αποτελεί πρότυπο έμπνευσης για εμάς, τη νέα γενιά.

Η δημοσιογραφική ομάδα του σχολείου

και οι εκπαιδευτικοί που συμμετέχουν στη δράση:
Ευαγγελία Σιαχάλου, φιλόλογος (συντονίστρια)
Θεόδωρος Παπαζαφειρόπουλος, φυσικός

Ορισμός Εξεταστικών Κέντρων Ειδικών Μαθημάτων και κατανομή υποψηφίων έτους 2023

Για περισσότερες πληροφορίες πατήστε εδώ

Εκπαιδευτική Επίσκεψη στο Εργαστήριο Αρχαιομετρίας

 

Την Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου 2023, από 12:15 έως 01:50μμ, σαράντα   μαθητές του 3ου Γενικού Λυκείου Καλαμάτας με δυο συνοδούς εκπαιδευτικούς πραγματοποιήσαμε εκπαιδευτική επίσκεψη στις εγκαταστάσεις του Εργαστηρίου Αρχαιομετρίας, το οποίο ανήκει στο Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Διαχείρισης Πολιτισμικών Αγαθών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου με έδρα την Καλαμάτα.

Η επίσκεψη πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της δράσης Μύρτις η Αθηναία: όταν η επιστήμη και η τεχνολογία συναντούν την ιστορία, η οποία έχει ενταχθεί στον άξονα αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας με τίτλο “Διδασκαλία, Μάθηση και Αξιολόγηση”. Υπεύθυνοι καθηγητές είναι η κα Ευαγγελία Σιαχάλου, φιλόλογος και συντονίστρια της δράσης και ο κ. Παπαζαφειρόπουλος Θεόδωρος, φυσικός. Οι μαθητές που συμμετείχαμε φοιτούμε στη Β’ τάξη του Λυκείου.

Το πρόγραμμα ξεκίνησε με εισαγωγική ομιλία στο αμφιθέατρο της Σχολής από τη μεταδιδακτορική ερευνήτρια του Εργαστηρίου κα Ελένη Παλαμάρα, ώστε να κατανοήσουμε με απλά λόγια τις βασικές αρχές της επιστήμης της Αρχαιομετρίας, η οποία, πολύ γενικά, έχει αντικείμενο την εφαρμογή γνώσεων και μεθόδων από το χώρο των Θετικών Επιστημών στην αρχαιολογική έρευνα. Στόχος είναι να απαντηθούν τα ερωτήματα “τι”, “πως”, “πότε”, “που”, “γιατί”, τα οποία αφορούν σε προβλήματα χρονολόγησης, ανάλυσης υλικών, προέλευσης προϊόντων και πρώτων υλών, συντήρησης και, τέλος, αυθεντικότητας αντικειμένων. Όλοι οι συμμετέχοντες κατανοήσαμε ότι επιστήμες όπως η Φυσική, η Χημεία, η Ιατρική, η Στατιστική συνεισφέρουν στον διαθεματικό επιστημονικό κλάδο που ονομάζεται Αρχαιομετρία.

Η κα Παλαμάρα στη συνέχεια ανέπτυξε συνοπτικά τη μέθοδο χρονολόγησης την οποία εφαρμόζει το εργαστήριο, η οποία ονομάζεται Φωταύγεια. Έδωσε ως παράδειγμα εφαρμογής τη χρονολόγηση του Ιερού Κουβουκλίου του Παναγίου Τάφου στα Ιεροσόλυμα,σε διάφορες φάσεις κατασκευής, ανακατασκευής και συντήρησης στη διάρκεια πολλών αιώνων. Επισήμανε δε ότι η χρονολόγηση της επιτάφιας, θραυσμένης πλάκαςεπιβεβαίωσε τις ιστορικές πηγές ως προς το χρόνο ανέγερσης του πρώτου Ταφικού Μνημείου, η κατασκευή του οποίου αποδίδεται στην Αγία Ελένη. Τέλος, έδωσε ένα ακόμη παράδειγμα ερευνητικού προγράμματος το οποίο ολοκλήρωσε το εργαστήριο, την ανάλυση ψηφίδων από τα ψηφιδωτά της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη, με στόχο την επιλογή της πλέον κατάλληλης μεθόδου για τη συντήρησή τους.

Στη συνέχεια υποψήφιοι διδάκτορες του Τμήματος που εκπονούν τη διδακτορική τους έρευνα στο εργαστήριο, ανέλαβαν την ξενάγησή μας σε δύο ομάδες των είκοσι παιδιών, σε δυο χώρους του εργαστηρίου (εκ περιτροπής).

Στον ένα χώρο έγινε παρουσίαση του πολωτικού μικροσκοπίου, κατάλληλου για την οπτική ταυτοποίηση ορυκτών μέσα στα υπό εξέταση υλικά,με παρατήρηση δειγμάτων από τα παιδιά και απεικόνισή τους στην οθόνη του ηλ. υπολογιστή. Ακολούθησε η παρουσίαση του πιο ακριβού οργάνου που διαθέτει το εργαστήριο, του ηλεκτρονικού μικροσκοπίου σάρωσης (ScanningElectronMicroscope - SEM). Αυτό έχει δυνατότητα μεγέθυνσης περίπου x300.000 φορές, με το υπό εξέταση δείγμα να απεικονίζεται σε μεγέθυνση στην οθόνη του υπολογιστή (ασπρόμαυρη εικόνα). Το SEM διαθέτει επίσης φασματόμετρο ανάλυσης δειγμάτων, τόσο ανόργανων υλικών (πχ μέταλλο, κεραμικό, γυαλί, λίθος) όσο και οργανικών (ξύλο, ύφασμα, σπόροι, οστά). Έτσι προσδιορίζεταιη χημική τους σύσταση και απεικονίζονται σε οθόνη τα στοιχεία που βρέθηκαν (σίδηρος, χαλκός, μαγνήσιο, αργίλιο, μόλυβδος, πυρίτιο, ασβέστιο, κάλιο κλπ). Το φασματόμετρο χρησιμοποιεί μια μέθοδο ανάλυσης που ονομάζεται Φθοριομομετρία ακτίνων X(συντομογραφικά XRF) και δεν προκαλεί καταστροφή του δείγματος, ενώ απαιτεί ελάχιστη ποσότητα υλικού προς ανάλυση.

Στον δεύτερο χώρο του εργαστηρίου, παρουσιάστηκαν: 1) Ο εκτυπωτής τριών διαστάσεων (3DPrinter), που αναπαράγει τρισδιάστατα, πλαστικά αντίγραφα ακριβείας μικρών τέχνεργων (αγαλματίων, αγγείων κλπ). 2) Το φορητό όργανο ανάλυσηςXRF, το οποίο λειτουργεί με την ίδια τεχνολογία που είδαμε προηγουμένως (XRF) και μπορεί να μεταφέρεται σε χώρους εκτός εργαστηρίου, όπως στο πεδίο όπου διεξάγεται αρχαιολογική έρευνα, σε μουσεία κλπ για την επιτόπια ανάλυση αντικειμένων αρχαιολογικού ενδιαφέροντος που είναι αδύνατο να μεταφερθούν. 3) Όργανα μελέτης και αποτύπωσης αρχαιολογικών χώρων για τη δημιουργία ψηφιακών μοντέλων εδάφους, οικισμών, κτηρίων κλπ. Εφαρμόζονται οι πλέον σύγχρονες τεχνολογίες αποτύπωσης, που φέρουν την ονομασία Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών – GIS. Η ψηφιακή αποτύπωση και μοντελοποίηση είναι ένας τομέας, στον οποίο το εργαστήριο, επίσης, δραστηριοποιείται τα τελευταία χρόνια.

Ολοκληρώνοντας την επίσκεψη, θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε θερμά τον Διευθυντή του Εργαστηρίου Αρχαιομετρίας και Κοσμήτορα της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών και Πολιτισμικών Σπουδών κ. Νίκο Ζαχαριά για την έγκριση της εκπαιδευτικής επίσκεψης, την κα Ελένη Παλαμάρα και όλους τους υποψήφιους διδάκτορες που μας ξενάγησαν και απάντησαν στις απορίες μας.

Επιχειρώντας μια σύντομη αποτίμηση, εκφράζοντας και την γνώμη των υπεύθυνων καθηγητών μας, θεωρούμε ότι υλοποιήθηκαν πλήρως οι δυο στόχοι που είχαμε θέσει εξ αρχής, δηλαδή: α) Η γνωριμία μας με τον διεπιστημονικό κλάδο της Αρχαιομετρίας, ώστε να διαπιστώσουμε τον τρόπο εφαρμογής των θετικών επιστημών στην αρχαιολογία και τον πολιτισμό. β) Η παρουσίαση του Εργαστηρίου Αρχαιομετρίας, του ρόλου που έχει στη σύγχρονη αρχαιολογική έρευνα και της ερευνητικής του δραστηριότητας. Όλοι οι συμμετέχοντες μαθητές, μεταξύ άλλων, διαπιστώσαμε πως επιστημονικά πεδία που θεωρούνται «ανταγωνιστικά» συμπράττουν και συνεργάζονται με στόχο την πολιτισμική πρόοδο και το καλό της ανθρωπότητας.

Η δημοσιογραφική ομάδα του σχολείου

και οι εκπαιδευτικοί που συμμετέχουν στη δράση:
Ευαγγελία Σιαχάλου, φιλόλογος (συντονίστρια)
Θεόδωρος Παπαζαφειρόπουλος, φυσικός